I det senaste numret av Tidningen Dagens teologiska magasin NOD, med temat ”Ursprung”, presenteras genomgående en obiblisk skapelseteologi. Den teologi som tidskriftens olika författare talar sig varma för, verkar vara den uppfattning som är dominerande vid svenska teologiska utbildningar, som ska forma framtidens kristna ledare, präster och pastorer. Artikelförfattarnas budskap är samstämmigt. Den moderna vetenskapen har svaret om vårt ursprung, och därför måste vi anpassa vår teologi och förståelse av bibeltexterna därefter. Pekka Mellergård påstår att bibliska kreationister hindrar människor att komma till tro och menar ”att evolutionsteorin är den hittills bästa förklaringen på utvecklingen på jorden, inklusive människan.” Andreas Nordlander konstaterar att ”evolutionsteorins grundläggande principer är utomordentligt väl underbyggda”. Nej, det är de alls inte. Naturligt urval, mutationer och oändlig tid kan inte skapa nya organismer och funktioner. Tvärtom, leder mutationer och selektion gradvis till genetisk utarmning.
Olyckligtvis finns det många kristna som inte har stått pall för den förhärskande evolutionsteorin och kommit fram till slutsatsen att Gud skapat och fortfarande skapar genom evolutionens processer. Det här kallas för teistisk evolution och utgör en fara för såväl kristen tro, Gudsbild och människosyn därför att den undergräver centrala bibliska läror. Det är teismens tankegods som tidskriftens författare framhåller som i praktiken inte skiljer sig något från den ateistiska naturalistiska evolutionsteorins hypotetiska spekulationer. Samtidigt förkastar man förbehållslöst den bibliska skapelseberättelsen, Guds Ord, som vi finner den i 1 Mos. ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.” Om vi anammar teistisk eller ateistisk evolution tror vi att livets mångfald utvecklats genom det naturliga urvalet, slump och ofruktbara mutationer under miljarder år. I motsats till Gud Ord Ps.33:9 ”Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där.” Den evolutionistiska tesen är att döden är den naturliga förutsättningen för livets utveckling från en bakterie i urhavet som stegvis utvecklats till växternas och djurens alla arter och familjer 1 Mos 1:24 ”efter deras slag” och till sist en människa med intellekt, förmåga att älska och reflektera. Lars Johansson argumenterar under rubriken: Darwinismen – from eller farlig att Adam och Eva inte var de första människorna utan ”symboliska representanter för alla människor”. Johansson gör en häpnadsväckande omtolkning av den katastrofala olydnadshandling som Bibeln kallar syndafallet och som ledde till mänsklighetens andliga död. Johansson tycker sig se ”det kristna kärleksbudskapet i den utdragna evolutionära processen där den mindre välanpassade individen skoningslöst bortsorteras. För Johansson gör den borteliminerade individen en osjälvisk kärlekshandling mot den som har större förutsättningar att överleva. Alltså, helt i motsats till vad Bibeln säger, att döden är en fiende till skapelsen som Jesus Kristus besegrat på korset och genom sin uppståndelse. Ytterst handlar det om vilken auktoritet vi väljer att tro och förlita oss på. Den här världens naturalistiskt baserade spekulationer eller tron på Bibelns Gud. ”Genom tron förstår vi att världen har skapats genom ett Ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt.” Hebr 11: 3. Kom också ihåg att det finns mängder av forskare i världen, som anser, att den vetenskapliga evidensen stöds i bokstavlig läsning av Bibelns första bok. ”Summan av ditt ord är sanning” Ps 33:8-9.
Ingvar Nilsson Karlshamn